08.04.2016 |

Barnehagestart :: Bekledningstips

Når det nærmer seg høst og barnehage-tid kan det være lurt å ta en gjennomgang på barnehagebekledning. I mange barnehager vil barna tilbringe deler av dagen ute, enten på lekeplassen eller på tur, og det å være passe tørr og varm er en viktig del av det å skape gode assosiasjoner til utendørsaktivitet. 

Barn klarer ikke alltid selv å si ifra om de er for varme eller kalde. Kroppstemperaturen reguleres ved å “miste” varme til omgivelsene gjennom blant annet varmestråling fra huden, fordampning av vann (svette) og kontakt med kaldere overflater. Små barn har lavere svetteproduksjon og større overflate i forhold til volum enn voksne, men til gjengjeld vil barn i løpet av en dag ofte være mer aktive enn voksne, og har høyere forbrenning i forhold til kroppsmasse. I praksis vil dette si at barn har mindre effektiv regulering av kroppstemperatur og er mer utsatt for forfrysninger og overoppheting. Vi har derfor samlet noen generelle bekledningstips til barnehagebarn, for å kunne hjelpe deg med å gi barnet ditt de beste forutsetninger for gode uteopplevelser. 

For lettest å kunne regulere kroppstemperaturen, anbefales det å bruke fler-lags-prinsippet; bekledningen består altså av inner-, mellom- og ytter-plagg. For mange lag virker mot sin hensikt, så tre lag skal være nok. Det er luften mellom bekledningslagene som isolerer mot kulde, så derfor anbefales det flere tynne ull-lag enn ett tykt kleslag. Slik kan man for eksempel ta av et lag når barna skal løpe og leke, og ta på et lag når de skal sitte stille og spise.

Innerbekledning:

Dette er kleslaget nærmest huden, hvis oppgave er å transportere fukt bort fra huden og holde kroppen tørr og varm. Dette laget kan bestå av ulltruse, ullstillongs, ullsokker og lang- eller kortermet ullltrøye. Til bruk i barnehagen er det lettere å bruke stillongs enn strømpebukse, slik at man heller kan bytte enten ullsokken eller stillongsen i stedet for hele strømpebuksa. Husk tørr bleie på bleiebarna. Ved varmere temperaturer er det viktig at barnet er beskyttet mot skadelige UVA/UVB stråler med tynne, luftige plagg og solhatt. 

Om vinteren anbefaler vi å bruke tynne, mjuke ull-plagg ved temperaturer ned til -20. Blir det enda kaldere, bør du gå for litt tykkere ull innerst. Merinoull er finfibret ull som er myk og kløfri, og egner seg svært godt til barneklær. Ull er et naturlig produkt med mange unike egenskaper som gjør det velegnet til bruk i norsk klima, sommer som vinter. Ullfibrene skaper mange små, stillestående luftrom inne i bekledningen. Ullfibrene kan også ta opp fuktighet og trekker fukten bort fra huden. I motsetning til våt bomull, som gjør brukeren kald og klam, avgir ull litt varme når vann binder seg til ullfiberen. Derfor vil ullplagg klare å isolere mot kulde selv når det er fuktig. Ullfibrene er også naturlig antibakterielle og flammehemmende, og myk merinoull er et av de beste materialer å ha nær huden. Ull trenger ikke å vaskes så ofte som bomull eller syntetiske fibre, men kan bare luftes og brukes igjen. Ren, ubehandlet ull er ikke så slitesterkt, og barneklær av ull vil derfor ofte inneholde noen syntetiske fibre. Se på merkelappen på klesplaggene: jo mer ull, jo bedre isolasjonsevne!


Se vår kolleksjon til barn her!


Mellombekledning:

Dette er kleslaget over ullundertøyet, og kan bestå av tykkere, mer isolerende klær. Dette laget kan tas av ved høy aktivitet eller mildere temperaturer for å unngå at barnet blir overopphetet. Et slikt kleslag kan for eksempel være en ull one-piece (heldress), eller en tykkere ullgenser og ullbukse. En one-piece skaper større sirkulasjon av varm luft, og man unngår at vann, kald luft eller snø slipper igjennom glipper mellom genser og bukse. 


Ytterbekledning:

Dette kleslaget skal beskytte mot vind, snø og vann, men gjerne være pustende, slik at barnet ikke blir klam under aktivitet. Til dette bekledingslaget anbefaler vi en tykkere heldress til vinteren, og en tynnere til høst, vår og kaldere sommerdager. Vinterdressen bør være av mjukt materiale som tillater barnet å bevege seg, og den bør ha utskiftbar strikk under foten eller snølås på buksebeinet for å unngå at buksebeina glir opp. Dressen bør være stor nok til at barnet får to lag med klær under. Ermene bør være vide nok til at vottene går under ermet og at buksebeina er vide og lange nok til å rekke over støvlene. Dresser til vår, sommer og høstbruk bør også være mjuke og vind- og vannavstøtende, men kan være litt tynnere. Bruk heller flere lag ull under dressen i overgangsperiodene mellom varme og kalde årstider.


Regntøy:

Få ting avkjøler så mye som vann. Det er derfor viktig å tenke på at barnet skal ha skikkelig regntøy i tillegg til yttertøyet. Regntøyet kan være en todelt regndress med avtagbar hette og høy bukse (gjerne med seler). Regntøyet kan brukes som ytterbekledning, eller utenpå ytterdressen dersom det er stort nok. Regntøyet må, i likhet med ytterdressen, være stort nok til å romme to kleslag, og buksebeina lange nok til at det rekker over støvlene. Buksene må ha strikk under beina og i på ermer og buksebein. Det kan være lurt å gå til anskaffelse av ekstra strikk, disse ryker fort under mye av- og på-kledning!


Hender og føtter:

Både barn og voksne mister mye varme på hender og føtter. Den beste håndbekledningen er votter med strikk som kan strammes rundt underarmen. Votter med er varmere enn hansker fordi varmeutveksling mellom fingrene er mer effektivt i ett rom (votter) enn mange små (hansker), selv om man har bedre fingerkontroll med hansker. Velg derfor vanntette votter med ullfôr som gjør at barnet kan gripe leker, og ha heller ullvanter liggende til matpausene. Regnvotter er tynnere votter med vanntett ytterstoff og tynnere fôr, og disse kan kombineres med tynnere ullvotter på kalde, regntunge dager. 

På beina trenger barna gode ullsokker, men også gode sko. Støvler kan benyttes sammen med tynne ullsokker, men på vinteren er det viktig med gode vintersko. Skoene skal være romslige nok til at barnet får plass til både en tykk ullsokk og ullsåle, da trange sko kan hindre blodsirkulasjonen og føre til at barnet fryser. Skoene bør være høye nok til å rekke over ankelleddet, og materialet vanntette og pustende. Yttersålen bør være tykk, og fast og med stiv hælkappe og godt grep. Husk at skinnsko må impregneres!


Hode:

Mesteparten av varmetapet foregår gjennom hode og hals, hvor huden er tynn. En god barnehagelue bør derfor dekke ørene helt og gjerne også halsen. En hals er tryggere å bruke enn skjerf, siden barnet fort kan henge skjerfet opp i et klatrestativ o.l. under lek. På de minste barna er heldekkende lue og hals i ett (en såkalt balaklava) en god løsning. Når det er som kaldest, kan det være lurt å ha en tynn ullbalaklava under en tykkere ull-lue. Om våren og høsten holder det med en tynnere ull-lue som gjerne er vann- og vindtett, mens det om vinteren, sen høst og tidlig vår kan være greit med en tykkere ull-lue med øreklaffer, samt hals.  


Til slutt:

For de minste barna som sover i vogn om høsten, vinteren og tidlig vår anbefales flere tynne lag med ull, en god vintersovepose, tynne ullvotter og en tynn ullbalaklava. Vind og høy luftfuktighet gjør at den effektive temperaturen er lavere enn den som står på målestokken. På YR.no har de oversikt over effektiv temperatur der du er. Det er viktig at man holder et øye med temperaturen hvor barn sover og oppholder seg, og sjekker barnets temperatur ved å kjenne i nakken. Dersom du tar med barnet ut og er usikker på om det er for kaldt, er det viktig at du følger med på barnet og kjenner etter om han/hun er passelig varm. Virker barnet i tillegg glad og fornøyd, er det et godt tegn. Skal du ta med barnet ut på pulktur eller trekke det på akebrett, er det viktig å huske på at det er kaldere nærmere bakken. Er det kaldt og dårlig vær, kan det vare ubehagelig nær bakken selv om det er behagelig for en voksen i bevegelse.



Referanser:

Havenith, G. (2003) Interaction of clothing and thermoregulation, Exogenous Dermatology. Vol. 1, No. 5.

Rowland, T. (2008) Thermoregulation during exercise in the heat in children: old concepts revisited, Journal of Applied Physiology. Vol. 105, No. 2. 

Norsk luftambulanse: 

https://norskluftambulanse.no/barn-og-kulde/ 

Helsenett: 

1. https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15900:riktige-klær-for-barna-i-kulden&catid=85&Itemid=509 

helsenorge.no:  

2. https://helsenorge.no/forstehjelp-og-skader/forfrysning-og-nedkjoling

3. https://helsenorge.no/forstehjelp-og-skader/solforbrenning 

Norsk Helseinformatikk: 

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/smabarn-babyer-og-kulde-39389.html 

Mammanett:

http://www.mammanett.no/utstyrsguide/barnehageklaer 


______________________________________________________________________

When it’s closing in on autumn and the start of kindergarten, it can be smart to consider clothing. In several kindergartens it is common to spend portions of the day outside, either in the playground or out on little field trips. Being dry and warm is a key component in creating good associations to outdoor activity. 


Children are not always able to express whether they are too warm or too cold. Human’s body temperature is regulated by “losing” heat to the surrounding environment through f.ex. heat radation from the skin,  evaporation of water (sweat) and contact with colder surfaces. Small children exhibit lower sweat production and have a greater surface to volume ratio than adults, but are likely to be more physically active during the day and have a higher metabolism in relation to body mass. This means that children have less efficient thermoregulation and are thus more prone to freezing or overheating. In order for you to create the best possible outdoor experiences for your child, we have gathered a few general advice regarding clothing for children in kindergarten-age.


For easy regulation of body temperature, we recommend using the three-layer-principle when dressing your child; the clothing consists of an inner-, middle- and outer layer. Too many layers are counterproductive, three should be sufficient. It is namely the air between the layers that insulate against cold, which means that it is more prudent to use several thin layers of wool than one thick. This way, it’s easy to doff one layer when the children are active, like during play-time, and don it again when they are inactive, like during meal-times. 


Inner layer:

This is the layer closest to the skin, its task is to transport moisture away from the skin and keep the body dry and warm. This layer can consist of woolen undergarments, wool long-johns, wool socks and long-or short-sleeved wool jersey. For kindergarten-use, we recommend long-johns and socks rather than pantyhose, as it is easier to change just socks or long-johns rather than the whole pantyhose. Remember a clean, dry diaper! In warmer temperatures it’s important that the child is protected against sundamage from UVA/UVB radiation, so use thin, airy garments and a sun cap. During the winter months, we recommend using thin, soft wool garments in temperatures down to - 20 C. With even lower temperatures, it is advisable to use thicker garments for the first layer. Merino wool is soft, itch-free fine-fibered wool, which is great for children’s clothing. Wool is a natural product with unique properties that makes it suitable for the Norwegian climate, all year-round. The wool fibre creates many small air pockets in the fabric. The wool fibre absorbs moisture and draws it away from the skin. In contrast to wet cotton, which cools the wearer, wool expends a little heat when water binds to the fibre. Therefore, wool insulates well even when it’s wet. The wool fibres are naturally flame-retardant and anti-bacterial, and soft merino wool is one of the best products to have close to your skin. Wool doesn’t need to ble washed as often as cotton or synthetic materials, you can just dry it and use it again. Pure, untreated wool isn’t as durable as some synthetic materials however, and wooly children’s clothes are likely to contain some synthetic fibres. Read the label: the more wool, the better the insulation!


Middle layer:

This is the clothing layer over the woolen underwear, and can consist of thicker, more insulative garments. This layer can be doffed during physical activity or milder climates to avoid overheating. Such a layer can for instance consist of a wool one-piece or a thicker wool trouser and wool sweater. A one-piece creates greater circulation of hot air and, additionally, abolishes the problem of water, snow and cold air getting in through the gap between the trousers and sweater. On the other hand, a two-piece would be more useful when changing diapers and for toilet-breaks, as it would require less undressing. 


Outer layer:

This layer protects against wind, rain and snow, and should preferably be made from breathable material to avoid clamminess  during activity. For this clothing layer, we recommend a thicker one-piece suit for the winter, and a thinner one-piece for autumn, spring and colder summer days. The winter suit should be made from soft material to allow free movement for the child, and should have elastic straps under the feet and snow-lock on the legs. The suit should be big enough to fit two layers of clothing. The sleeves should be wide enough to fit mittens under, and the legs wide and long enough to cover boots. Suits for spring, autumn and summer should be made from soft, water- and windproof material as well, but can have less insulation. You can supplement these thinner one-pieces with several layers of wool in the transitional periods between hot and cold seasons. 


Rain clothes:

Water is a very effective cooling agents, and it’s therefore important to remember that the child must have rain protection in addition to regular outerwear. Rain clothes can be two-piece with removable hood and high waist trousers with suspenders. The rain clothes can be used as outerwear or in addition to the one-piece suit, if the rain clothes are big enough. It must at least be big enough to fit two layers of clothing underneath, and have elastic straps under the soles of the feet, and the trousers must be long enough to cover boots. Remember to buy extra elastics for boots-straps and suspenders, these have a habit of snapping after extensive use!


Hands and feet:

Children and adults both lose a lot of heat from hands and feet. The best hand garments are mittens with elastic bands that can be tightened around the underarm. Mittens are warmer than gloves because the heat exchange between fingers is greater in one room (mittens) as opposed to several small ones (gloves), even though finger dexterity is greater in gloves. Choose therefore water-impermeable mittens with wool lining that allow your child to grasp and hold toys, but keep some thin wool gloves at hand for lunch-breaks etc.. Rain mittens are thinner mittens with waterproof outer layers and thinner linings, and these can easily be combined with thinner woolen mittens for colder and rainier days. 

On their feet, children need good quality wool socks, but also good shoes. Wellies can be used with thinner wool socks, but for the winter months it’s important that they have winter boots. The boots must be big enough to fit thick woolen socks as well as a wool inner-sole, as tight shoes can impede blood circulation, causing the child to freeze. The boots must be higher than the ankle joint, and the material water-impermeable and breathable. The outer-sole should be thick, firm and with a rigid heel-cap and good grip. Remember that leather shoes must be impregnated!


Head:

Most of the heat dissipation occurs through the head and neck, where the skin is thin. A good hat for kindergarten use should therefore cover the ears completely, and possibly also the neck. A cowl is safer to use than a scarf, as the scarf can get caught in swing sets, trees, etc., during play. For the smallest children it’s advisable to use a balaclava, which covers both head and neck. For extra cold days, combine a thin woolen balaclava with a thicker woolen hat. In spring and autumn, a thinner woolen hat (preferably wind- and water-proof) should suffice, but during the winter, late autumn and early spring it’s best to use a thicker woolen hat with ear-muffs, as well as a cowl. 


Finally:

For the smallest toddlers who sleep a pram in the autumn, winter and early spring, we recommend several thin layers of wool, a good winter sleeping-bag, thin wool mittens and a wool balaclava. Wind and high humidity can reduce the effective temperature, making it lower than it appears on the thermometer. On YR.no you can find and overview of the effective temperature. It’s important to keep an eye on the climate where the children sleep and are staying, and to check the children’s temperature every so often by feeling its neck. If you take the child outdoors, remember to check regularly whether the child is warm enough, but not overheated. It’s a good sign if the child appears happy and satisfied. If you are taking the child sledding, keep in mind that the temperature is often lower closer to the ground. In cold and bad weather conditions, the temperature can be dangerously low on the ground, even though it feels comfortable for a physically active adult. 


References:


Havenith, G. (2003) Interaction of clothing and thermoregulation, Exogenous Dermatology. Vol. 1, No. 5.


Rowland, T. (2008) Thermoregulation during exercise in the heat in children: old concepts revisited, Journal of Applied Physiology. Vol. 105, No. 2. 


Norsk luftambulanse: 

https://norskluftambulanse.no/barn-og-kulde/ 


Helsenett: 

1. https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15900:riktige-klær-for-barna-i-kulden&catid=85&Itemid=509 

helsenorge.no:  

2. https://helsenorge.no/forstehjelp-og-skader/forfrysning-og-nedkjoling

3. https://helsenorge.no/forstehjelp-og-skader/solforbrenning 


Norsk Helseinformatikk: 

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/smabarn-babyer-og-kulde-39389.html 


Mammanett:

http://www.mammanett.no/utstyrsguide/barnehageklaer