09.03.2015 |

Tips til overnatting ute.

Noen har  muligens assosiasjoner med dårlig søvn og vond liggestilling på overnatting ute, men det bør slett ikke være tilfellet. Med litt forarbeid og valg av riktig overnattingsplass, kan du våkne like uthvilt, eller kanskje mer enn hva du gjør hjemme i din egen seng. Her kommer noen enkle tips:

Overnattingsplass

Valg av overnattingsplass er viktig, uansett om du ligger under en presenning /tarp , i telt eller rett på bakke med kun stjernene som tak. Finn et område som er stort nok til at du og de du skal overnatte ute med får god plass. Finn et sted med fast, flatt underlag. Å ligge i nedoverbakke er sjelden noen suksess. Tenk også på hvor vannet vil renne dersom det begynner å regne,- pass på at det ikke vil samles i en dam under teltet.

Nå på høsten kan det være lurt å unngå å ligge helt nede ved vann/vassdrag, for å unngå nattetåke. Det kan føre til at det blir en kaldere opplevelse enn ønskelig. Allikevel er det greit å ha friskt, rennende vann i nærheten av leiren, så blir det kortere å gå på morgenen når man trenger vann til frokosten.  Man kan oppleve tiltagende vind og større værskifter enn eksempelvis på sommeren. Det er derfor lurt å tenke på skydd mot vind når dere velger teltplass (det er lurt uansett årstid, men ekstra lurt på høst-, og vinterstid). 

Når dere slår opp teltet, er det lurt å begynne med å sette plugger i hjørnene først. Fortsett deretter med de mest sentrale pluggene. Det er viktig at teltet er stramt og rett satt opp; hvis ikke vil det sige og bli raskere vått. Det er ikke nødvendig å feste alle bardunene dersom det ikke blåser noe særlig. De viktigste bardunene er de som går fra topppunktene på kortsidene av teltet. 


Liggeunderlag og sovepose

I tillegg til gode klær, er liggeunderlaget kanskje det viktigste du har med deg på overnattingstur. Et isolerende lag mellom deg og bakken er alfa omega for en god opplevelse. En fast skummatte bør være minst 15 mm tykk,- dette får du kjøpt på de fleste sportsbutikker. Går du for den oppblåsbare varianten, er det viktig at dette er minst fem centimeter tykt. En vanlig luftmadrass er absolutt ikke å anbefale,- den gir for dårlig isolasjon. Du bør derfor velge ett som er fylt med enten fiber, skum eller dun. Det aller beste er en kombinasjon av disse to liggeunderlagene,- det sikrer god komfort. 

Bruk en sovepose som er tilpasset temperaturen; en tre - sesongers, eller alternativt en sommerpose + en silkelakenpose, eller sommerpose + fjellduk. 


Bekledning på tur

Dersom du fryser, blir den fine opplevelsen ved å sove ute fort ødelagt. Lag på lag med ull er trikset; ett lag med undertøy, ett eller flere mellomlag og tilslutt ytterplagg. 

Det innerste plagget bør være av ull. Ullen absorberer fuktighet uten av plagget virker vått, samtidig som det beholder evnen til å varme. Både WoolNetLightWool og WarmWool passer godt som innerste plagg - litt avhengig av hvilken tykkelse du selv foretrekker/hvor kaldt det er utendørs. 

Mellomplagget kan være en jakke eller en genser i litt tykkere ull. Her kan både WarmWool og HotWool passe perfekt. Mellomplagget kan man justere med etterhvert som man blir varmere eller kaldere - ved å ta på og av ett eller flere plagg. 

Ytterplagget bør være vindtett - og slippe ut overflødig varme og fuktighet.  Lue i ull,  og votter, er et must på tur. 


LES MER om bekledningstips her. 


Når du legger deg til å sove, bør du beholde ett lag med tynn ull på. Det kommer selvsagt an på hvilken type sovepose du har - og hvor varmt det er ute. I tillegg bør du ha en ullue på hodet, siden mesteparten av varmen forsvinner ut gjennom hodet og nakke. En headover eller neck gaiter luner godt rundt halsen dersom du skulle bli kald ila. natten. Føttene er også ekstra utsatt for nedkjøling. Her gjelder det å holde de tørre, og et godt tips er å bytte til "nye" ullsokker i det du legger deg ned i posen. Uansett bør sokkene dine være av ull, slik at fuktigheten blir trnasportert bort fra foten - og de holder seg varme. 


Småtips:

- Ikke legg deg kald. Gå deg gjerne en liten tur rett før du skal legge deg i posen, eller gjør noe annet for å få blodpumpa i gang: lek, spring, hopp. 

- Ha hodelykta lett tilgjengelig når du legger deg. 

- Les deg opp på de ulikeFriluftslovene. 

- Invitér med deg en venn eller to :)


GOD TUR!